Pressinbjudan. Här är Ingvar Kamprads efterföljare

Möt landets främsta entreprenörer i finalen om titlarna Årets Unga Entreprenör, Årets Grundare, Årets Portföljbyggare och Årets Förebild. Juryn som utser vinnarna består av landets främsta entreprenörer. Prisutdelningen arrangeras för åttonde året i rad av Founders Alliance. Den 24 september koras vinnarna i Stockholms stadshus. Syftet med utmärkelserna är att hitta blivande världsmästare i att grunda och bygga uthålliga, framgångsrika företag.

INTERVJUTILLFÄLLEN 24 SEPTEMBER:
kl.14.00
Finalisterna i kategorin Årets Unga Entreprenörer finns på plats i Stockholms stadshus för intervjuer.
kl 17.00-22.00 Det går bra att delta när priserna delas ut av Ayad Al Saffar, Bertil Hult, Ulla Lundevall på galan i Stockholms stadshus. Program: www.entreprenorsgalan.com
OSA och frågor: Senast 23 september magnus.sjoback@foundersalliance.com

Finalister “Årets Unga Entreprenör 2009”:
Norra Sverige – Ida Backlund 24 år. Rapunzel of Sweden, löshårförsäljning, och Alice of Sweden, maskeradkläder för kvinnor, via internet. En unik affärsidé med stor internationell potential. Tel: 090-706070

Västra Sverige – Viktor Nord 23 år. Grundare till arbetsförmedlingen Sverige-Norge.se. Vill ta företaget vidare mot arbetsförmedlingarnas Ryan Air. Tel: 070-3345614

Södra Sverige – Mattias Tyrberg 25 år. Grundare av Saplo AB, ett tillväxtföretag i paritet med Skype som automatiserat analyserar texter på olika språk. Tel: 0709-797724

Östra Sverige – Marcus Anzengruber, 20 år. Constant erbjuder marknadsföring via sökmotorer. En omsättning på drygt 8 miljoner och tio anställda tog honom till toppen i Stockholmsregionen.
Tel: 0703-481486.

Finalister: “Årets Grundare 2009”:
Norra Sverige – Encon – Stig Engström.
Västra Sverige – Hogia – Bert-Inge Hogsved.
Södra Sverige – Tactel – Per Henriksson, Marcus Ivarsson och Tomas Fiedler.
Östra Sverige – Academic Work – Johan Skarborg och Jeremias Andersson.

Finalister “Årets Förebild 2009”:
WM-data och Viamare – Hans Mellström, Elite Hotels – Bicky Chakraborty, Peab-
Erik Paulsson och Mats Paulsson, Stena – Sten A Olsson.

Finalister “Årets Portföljbyggande Entreprenör 2009”:
Grimaldi Industri – Salvatore Grimaldi, IFS – Bengt Nilsson, JCE Group- J Christer Ericsson,
Poolia – Björn Örås.

– Det är morgondagens Ingvar Kamprad vi söker i denna tävling; grundare som byggt något långsiktigt redan, har bra ägarkontroll, tillväxttakt och förutsättningar att bygga ett nytt IKEA, och som samtidigt tillför samhällsnytta på vägen, säger Niclas Carlsson, grundare Founders Alliance.

Magnus Sjöbäck, press- och marknadsansvarig Founders Alliance. Tel: 0704-45 15 99 magnus.sjoback@foundersalliance.com
Niclas Carlsson, grundare Founders Alliance, 0733-10 78 07 niclas.carlsson@foundersalliance.com

Om Founders Alliance
Founders Alliance ägs och drivs av landets främsta företagsgrundare. Medlemmar och partners utbyter erfarenheter, affärsmöjligheter och inspireras till ökad entreprenörsframgång. Vår övertygelse är att entreprenören utgör ett avgörande fundament för samhället genom att skapa värdefulla produkter och tjänster, exportintäkter och fler arbetstillfällen. Founders Alliance organiserar möten, utbildningar och förmedlingar tillsammans med medlemmar och partners. Vår vision är att skapa det främsta sammanhanget för världens främsta entreprenörer. Läs mer på www.foundersalliance.com