H.K.H. Prins Daniel delar ut pris på Entreprenörsgalan Sverige 2015

Imorgon torsdag, den 24 september, hålls Founders Alliance 14:e Entreprenörsgalan på Grand Hôtel i Stockholm. Under kvällen uppmärksammas och hyllas landets entreprenörer för sina insatser med att bygga framgångsrika och uthålliga företag. De drygt 350 gästerna samlas för en festlig galakväll och under middagen kommer vinnarna av Årets Grundare Sverige att koras, Priset delas ut av Prins Daniel. Övriga utmärkelser under kvällen är Årets Unga Entreprenörer Sverige och Årets Blivande Entreprenör.

De nominerade i kategorin Årets grundare har byggt upp företag som har presterat starkt, bedöms ha god långsiktig tillväxtpotential och bidrar till samhällsnyttan. Årets nominerade är Nicklas Persson, Klas Ljunggren, Robert Hansson och Magnus Norling, grundare av Addpro; David Kristensson, Michael Kristensson och Martin Landström, gundare av Northern Offshore Services; André Ruuth, Andreas Dunder, Hans Sjölander och Martin Hörnquist, grundare av Umia.

Årets Unga Entreprenör är under 30 år, har potential att bygga sitt företag på lång sikt och omsätter minst 100 000 kronor. Årets nominerade är: Mehrdad Mahdjoubi, grundare av Orbital Systems; Mikael Andersson, grundare av WS Mobility; Anna Lynam, rundare av Min Farm.

Årets Blivande Entreprenör har potential att bli en framgångsrik entreprenör i framtiden. Utmärkelsen syftar till att inspirera unga till framtida entreprenörskap. Årets nominerade är Sofia Ögren Koutra – Södertörn Högskola, Agnes Tåhlin Lundin – Södertörn Högskola, Julia Lundkvist – Handels Umeå, Caroline Hammar – Örebro Universitet, Raphael Mankopf – Handelshögskolan Stockholm och Hanna Schmitz – Handelshögskolan Stockholm.

Under kvällen kommer en entreprenörspanel att dela med sig av sina tankar kring tillväxt genom innovationskraft, rådande trender och lärdomar av en allt mer digitaliserad värld. Medverkande i panelen är: Peter Ingman, Mynewsdesk; Lisa Lindström, Dobberman; Daniel Mühlbach, Footway ; Stina Honkamaa Bergfors United Screens och Hjalmar Winbladh, EQT Ventures.

Kvällens inspirationstalare är: Kamran Elahian – entreprenör, investerare och samhällsbyggare influgen från USA. Han har startat ett tiotal bolag, och har ett stort socialt engagemang genom bland annat flyktingprojekt och energifrågor.

Att för fjortonde året i rad få samla Sveriges främsta entreprenörer och få uppmärksamma dem som bygger sina bolag på lång sikt, är en ära. Både de entreprenörer som är i början av sitt entreprenörskap och de som kommit längre, är viktiga för samhället och dess utveckling, något att vara stolt över, säger Niclas Carlsson, VD och grundare av Founders Alliance.

Founders Alliance erbjuder entreprenörerna en arena där de kan hämta kraft och hjälpa varandra att lyckas ännu bättre i sitt entreprenörskap.

Presskontakt:

Kajsa Nordström, 073-7168634, kajsa.nordstrom@foundersalliance.com