Politiska blocken har talat: Entreprenörskap viktig valfråga 2010

“Ett samhälle utan entreprenörer är ett samhälle som stannar av”

Efter den senaste långkonjunkturen står nu företagande och entreprenörskap som en viktig fråga inför kommande val. Nu har 200 av Sveriges ledande entreprenörer fått svar på vad de båda politiska blocken vill göra för att främja tillväxten i svenskt näringsliv om de vinner valet.

Diskussionerna var intensiva när organisationen Founders Alliance medlemmar, som består av landets främsta entreprenörer, träffades. En av punkterna var vad politikerna kommer att göra för landets entreprenörer för att främja ett bättre entreprenörsklimat för att utveckla Sverige och bland annat ta oss ur den ekonomiska krisen.

– Ett samhälle utan entreprenörer är ett samhälle som stannar av, menar Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann. Politiker har ansvar för det som är företagens kostnadsmassa och måste arbeta för ett mer tillåtande företagsklimat där konkurser och misslyckande inte blir så svåra.

Och Luciano Astudillo, Riksdagsledamot i Socialdemokraterna håller med:
– Entreprenörer är viktiga för att generera uthålliga och stimulerande arbetstillfällen. Idag ser många unga på entreprenörskap med en frihetskänsla. Därför tror vi att entreprenörsandan måste komma in tidigare i skolan. Det krävs en stark politik för att fler ska nå den amerikanska drömmen och nå framgång i sina liv.

– Våra entreprenörer har behov av att förstå politiker och deras situation för att veta vad de kan förvänta sig av politikerna. Samtidigt har entreprenörerna viktiga insikter att förmedla till landets politiska beslutsfattare för att de ska fatta välgrundade och värdefulla beslut för Sveriges utveckling, säger Niclas Carlsson, grundare och vd, Founders Alliance.

Niclas Carlsson pekar också på andra vinster:
– Entreprenörer är viktiga för att generera uthålliga och stimulerande arbetstillfällen, stå för ansvarsfullt ägande av bolag, generera skatter, skapa produkter och tjänster som löser de avgörande förändringar som krävs och som medborgarna behöver. Vi ser fram emot framgångsrikt samarbete för att lyfta Sverige till nya nivåer, där vi ser behov av ett forum för utbyte mellan entreprenörer och politiker för ökad insikt och utveckling, avslutar Niclas Carlsson.

För mer information:
Niclas Carlsson, vd Founders Alliance. Tel: 0708-10 78 05, niclas.carlsson@foundersalliance.com

Om Founders Alliance
Founders Alliance är de erfarna entreprenörernas organisation. De entreprenörer som startar, utvecklar och äger landets främsta företag, sysselsätter mest, genererar högst lönsamhet och skapar exportintäkter. Founders Alliance är ett forum dels för utveckling av entreprenörerna, deras bolag och samhället i stort. Några av de 600 medlemmarna är: Bertil Hult – EF; Ayad Al Saffar – KIN Group inkl. Ur & Penn; Bicky Chakraborty – Elite Hotels; Robert af Jochnick, Oriflame; Melker Andersson – Grupp F12; Olof Stenhammar – OMX; Torsten Jansson – New Wave Group; J. Christer Ericsson – JCE Group; Ulf Eklöf – Stadium; Niklas Zennström – Skyper Ltd; Thord Wilkne – WM-data.

För mer information: www.foundersalliance.com