Nationella Entreprenörsdagen i Almedalen

Entreprenörer är samhällets sanna hjältar. Entreprenörer skapar jobb och bygger välfärd för Sverige. Därför firar vi årligen den Nationella Entreprenörsdagen och hyllar dem som varje dag bygger företag och välstånd. Välkommen till Nationella Entreprenörsdagen den 3 juli 2017.

På Nationella Entreprenörsdagen 2017 fokuserar vi på vilka utmaningar som entreprenörerna har. Genom paneldiskussioner vill vi hitta lösningar för att fler ska kunna starta och driva framgångsrika företag som bidrar till samhällsnyttan.

Under dagen kommer en rad paneldebatter anordnas. Årets panel av Founders Alliance är:

Hur ska dagens entreprenörer skapa framtidens jobb?

Sveriges entreprenörer startar många innovativa företag, men varför växer de inte vidare och blir nya jobbmotorer? Vi diskuterar vilka företag det är som kommer att skapa de jobb vi vill ha i Sverige i framtiden, vilka hinder som finns och vad vi måste göra för att överbygga dem.

Håller Sverige på att tappa greppet om våra större tillväxtföretag och bli en underleverantör av start-ups till övriga världen? Är det något systemfel som gör att grundaren hellre säljer när det är dags för generationsskifte? Eller gör digitaliseringen att jobben försvinner i de stora bolagen? Går utvecklingen mot ”Uber-isering” i alla branscher, så att vi till slut bara får enmansbolag? Vad kan politiker och entreprenörer göra för att Sverige ska bli världens främsta entreprenörsland – ett land fullt av entreprenörer som skapar fantastiska företag – företag som bygger vårt samhälle och ger de jobb vi vill ha?

Medverkande:
Daniel Mühlbach, VD och grundare Footway och grundare av Lensway
Jessica Löfström, vd och grundare, Expandera Mera
Maria Mattsson Mähl, vd och grundare, AlphaCE Coaching & Education
Pontus Braunerhjelm, professor Nationalekonomi KTH, forskningsledare Entreprenörskapsforum och svenska delen av GEM (Global Entrepreneurship Monitor)
Moderator:Johan Waller, grundare Business Wellness Group inkl. Centigo Accigo
Inledning:Niclas Carlsson, VD och grundare Founders Alliance.

Nationella Entreprenörsdagen arrangeras på initiativ av Founders Alliance och Grant Thornton tillsammans med YEoS (Young Entrepreneurs of Sweden), SUP46 och Företagarna med syfte att stärka entreprenörernas roll i samhället.

Nationella Entreprenörsdagen
Datum: Måndagen den 4 juli med start kl. 09.30 (Panelen 16.00)
Plats: Strandvägen H525, Visby

För mer information och hela programmet: www.nationellaentreprenorsdagen.se