”Vi ska bli Norrlands svar på Ray-Ban”

Pressmeddelande 2012-05-09

Grundarna av E & E Glasses korade till ”Årets Unga Entreprenör Norr 2012:

Grundarna av glasögonföretaget E & E Glasses, 28-åriga Emelia Lindmark och Erik Johansson, vann titeln ”Årets Unga Entreprenör Norr 2012” på Entreprenörsgalan Norr. De första skisserna till Umeåföretaget skapades under en skotertur i den norrländska fjällvärlden. Idag finns varumärket i Sverige, Holland, Belgien och Tyskland. Just nu tar E & E Glasses fram ett par handgjorda glasögonbågar i renhorn.

Genom designade glasögon i mellanprisskiktet vill det Umeåbaserade företaget göra glasögonen till en modeaccessoar. Glasögonen har fått namn efter norrländska orter såsom Dorotea, Jokkmokk och Boden. Glasögonen säljs i butiker, genom optiker och på nätet i Sverige, Holland, Belgien och Tyskland. Näst på tur står en expansion till Norge, Australien och Slovakien.

– Vi ska bli Norrlands svar på Ray-Ban och göra glasögonen till en modeaccessoar. Just nu tar vi fram ett par handgjorda glasögonbågar i renhorn, säger Emelia Lindmark.

Bakom Entreprenörsgalan som ägde rum på Rex vid Rådhustorget igår står entreprenörsnätverket Founders Alliance. Förutsättningen för att bli korad till Årets Unga Entreprenör Norr är att man är under 30 år gammal, har en omsättning på minst 100 000 kronor och ses som en framtida förebild.

– Galan är en mötesplats där de erfarna möter de unga. Här samlas norra Sveriges främsta entreprenörer för att dela värdefulla kunskaper och erfarenheter med varandra. Genom utmärkelserna vill vi väcka uppmärksamhet för allt som de åstadkommer, säger Founders Alliance grundare Niclas Carlsson.

Utmärkelsen Årets Unga Entreprenör Norr syftar till att främja unga entreprenörers tillväxtvilja och framgång för att på lång sikt öka antalet värdefulla arbetstillfällen. Årets Unga Entreprenör Norr är en av fyra regionala deltävlingar i Årets Unga Entreprenör som i september varje år utses på det årliga eventet  Entreprenörsgalan Sverige där den nationella vinnaren koras.

Emelia Lindmark, E & E Glasses, Tel: 070-696 66 56
Erik Johansson, E & E Glasses, Tel: 073-641 99 22

Niclas Carlsson, grundare Founders Alliance. Tel: 0708- 10 78 05. E-post: niclas.carlsson@foundersalliance.com