Gunnar Nordström grundare av SWECO tilldelades utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Öst

Gunnar Nordström uppmärksammades under onsdagskvällen för sitt långa, framgångsrika entreprenörskap och företagsbyggande, då han mottog priset Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Öst 2015. Gunnar är en av grundarna av SWECO som idag har uppdrag i 70 länder och ca 9000 anställda varav 4000 i Sverige. Utmärkelsen delas ut av entreprenörsnätverket Founders Alliance och dess 600 medlemmar och partners.

– Det är glädjande och överraskande att bli ihågkommen efter att jag lämnat verksamheten. Jag har förstått att det är viktigt för unga att ha förebilder och kan jag vara en sådan blir jag både glad och stolt.

Gunnar är född i Sävast i Norrbotten. Efter avslutade arkitektstudier vid KTH hade han anställning på olika arkitektkontor innan han 1958 tillsammans med tre äldre arkitekter startade ett av Sveriges första arkitektkontor som byggdes upp kring en riktig organisation, FFNS. Företaget växte snabbt och etablerade sig över hela Sverige samtidigt som de internationella uppdragen började komma. 1987 blev de börsnoterade och i slutet av 1990-talet gjordes det förvärv och namnbyte som ledde fram till dagens SWECO-koncern, som är en av de tio största aktörerna i Europa, med en omsättning på 9 miljarder. Hans familj är fortfarande en av huvudägarna och en av sönerna är styrelseordförande.

– Det är otroligt roligt att få hylla en så framgångsrik entreprenör som Gunnar Nordström. Han är en stor förebild för Sveriges entreprenörer genom sitt sätt att förena framgång med långsiktighet och ansvarsfullt företagsbyggande, något som ligger helt i linje med Founders Alliance syn på framgångsrikt entreprenörskap, säger Niclas Carlsson, Founders Alliance grundare och vd.

Om utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör Årets Förebildsentreprenör är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan Öst. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.