Möt Sveriges mest drivna entreprenörer - Entreprenörsgalan 2007

Entreprenörsgalan som arrangeras av Founders Alliance är företagsgrundarnas & entreprenörernas högtidsmöte i Sverige och på plats finns Sveriges mest erfarna entreprenörer och beslutsfattare inom privat och offentlig sektor.

Plats: Stockholms Stadshus
Tid: Tisdagen den 18 september, Kl. 17.00 – 01.00
Program & info: www.entreprenorsgalan.com
Kvällens värd: Niclas Carlsson, grundare, Founders Alliance, initiativtagare, Entreprenörsgalan

Vem av de två finalisterna i Founders Award 2007 som blir den slutgiltiga vinnaren avgörs under kvällen. De två finalisterna är Robert Henrysson som är grundare av Jadestone Group och Ola Lauritzon som är grundare
av GI Viktkoll. Vinsten är tjänster och produkter från Lindebergs Grant Thornton, SEB och Founders Alliance till ett värde av 1 miljon kronor. Vinsten ska hjälpa den vinnande entreprenören att fortsätta utveckla sin
affärsverksamhet.

Livsutmärkelsen entreprenörernas förebild tas under galan emot av Sven Hagströmer. Sveriges erfarna entreprenörer har röstat fram den person som de anser vara sin förebild som entreprenör och ledare. Nomineringskriterierna är att företagaren har byggt minst ett lönsamt företag som omsätter över 1 miljard.

Stipendium för estetiskt entreprenörskap är ett stipendium som i år delas ut för tredje gången och ska uppmuntra till framgångsrika möten mellan näringslivets och den moderna konstens värld. Vinnaren erhåller
10 000 euro samt ett grafiskt collage av konstnären Christo. Att utdelningen sker under en aktivitet arrangerad av Founders Alliance är naturligt, då konstnärskap och entreprenörskap har mycket gemensamt; bland annat mod, envishet, engagemang, risktagande, kreativitet och tilltro till den egna förmågan.

Nytt för i år är stipendiet om 25 000 kr till årets unga entreprenör. Utmärkelsen går till en ung entreprenör i åldern mellan 13-25 år och som idag driver ett företag som har kunder och en stor potential att i sitt liv bli en framgångsrik entreprenör. Kristina Axén Olin, Finansborgarråd i Stockholm Stad, delar ut stipendiet under galakvällen. Syftet med utmärkelsen är att främja unga entreprenörers framgång. Samtliga organisationer som arbetar med utveckling av entreprenörer under 25 år nominerar sin kandidat. En jury som består av representanter från Stockholm Business Region och Founders Alliance väljer sedan ut den vinnande entreprenören.

Niclas Carlsson, grundare Founders Alliance och initiativtagare till Entreprenörsgalan
Mail: press@foundersalliance.com

Sara Seltborg, pressansvarig
Mail: sara.seltborg@anpr.se

Pressanmälan för tillträde från kl. 16 sara.seltborg@anpr.se
Osa 17 september 2007Om Founders Alliance
Founders Alliance är ett kunskapsföretag som arbetar med utveckling av entreprenörsdrivna tillväxtföretag. Företaget har idag cirka 500 medlemmar som startat och driver uppskattningsvis över 2 000 svenska tillväxtföretag. Målsättningen är att ge Sveriges entreprenörer nödvändiga verktyg, resurser och individer för att öka möjligheterna för dem att växa snabbare och mer effektivt. Founders Alliance organiserar events, utbildningar och seminarier med tema företagsutveckling för medlemmar och partners.