Grundaren av FACE Stockholm, Gun Nowak, mottog utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Öst

Gun Nowak tilldelades igår utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör för sitt långa och framgångsrika entreprenörskap och företagsbyggande. Gun Nowak är grundare av det internationella kosmetikaföretaget FACE Stockholm som utvecklar och tillverkar egna produkter. Priset delades ut av entreprenörsnätverket Founders Alliance och dess 600 medlemmar och partners.

Jag är särskilt stolt över att få vara en förebild för Founders Alliance med alla dess otroligt duktiga entreprenörer.

Gun Nowak startade FACE Stockholm 1982 och expanderade snabbt till USA, där alla produkter tillverkas. Guns dotter Martina kom in i företaget kort efter starten och företaget växte snabbt på den internationella marknaden. FACE Stockholm har idag kunder över hela världen och flera framgångsrika samarbeten med andra företag. Miljömedvetenhet och socialt engagemang är centrala delar i företaget som mor och dotter fortfarande driver tillsammans.

– Gun Nowak är en fantastisk förebild för Sveriges entreprenörer. Hon har haft modet att sätta färg på världen, men har trots framgångarna behållit fötterna på jorden och vågat säga nej när det inte har känts rätt. Beslutet att behålla företaget inom familjen har lett till en stabil verksamhet med långsiktighet, ansvarsfullt ägande och globala affärssamarbeten inom en konkurrensutsatt bransch, säger Niclas Carlsson, Founders Alliance grundare och VD.

Om utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör

Årets Förebildsentreprenör är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan Öst. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

FACE Stockholm: Johanna Sörstrand, johanna@facestockholm.se

Founders Alliance: Kajsa Nordström, kajsa.nordstrom@foundersalliance.com