Barbara Bergström, Internationella Engelska Skolan, mottog utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Öst

Igår tilldelades Barbara Bergström utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör för sitt långa och framgångsrika entreprenörskap och företagsbyggande. Internationella Engelska Skolan har ett trettiotal skolor runt om i Sverige där fokus ligger på att ge eleverna en trygg och bra undervisningsmiljö. Priset delades ut av entreprenörsnätverket Founders Alliance och dess 600 medlemmar och partners.

Barbara Bergström kom till Sverige från USA 1968 och började några år senare att arbeta som lärare här. Intresset för undervisning och det engelska språket ledde till att hon 1993 startade en egen verksamhet som under åren har vuxit till att idag omfatta över 30 skolor runt om i Sverige med totalt 2100 anställda. Barbara brinner för eleverna och undervisningen, och driver sina skolor utifrån tre grundpelare: behärska engelska språket, en trygg och ordnad skolmiljö i vilken lärare kan undervisa och elever lära samt höga akademiska förväntningar och ambitioner.

På Entreprenörsgalan höll Barbara Bergström ett uppskattat och bejublat tal där hon påpekade vikten av ordning, struktur och trygghet för lärandet, i en skola där det råder disciplin och lugna arbetsförhållanden. Begreppet ”Tough love” innebär att skolan upprätthåller tydliga normer för beteendet, men samtidigt visar kärlek för varje individ och en stark vilja att hjälpa varje barn att lyckas. Vidare betonade hon sin övertygelse om att varje barn kan lyckas, oavsett social bakgrund, och att varje elev ska få hjälp att nå sin potential utifrån sina förutsättningar.

– Barbara Bergström är en stor förebild för Sveriges entreprenörer. Hon har med framgång byggt upp en verksamhet med fokus på eleverna för att ta tillvarata deras potential och ge dem en bra start i livet, en viktig insats för Sverige, säger Niclas Carlsson, Founders Alliance grundare och vd.

Utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan Syd. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

Engelska skolan
Jonathan Howell, jonathan.howell@engelska.se