Axis grundare Martin Gren tilldelades utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör igår på Entreprenörsgalan Syd

Martin Grens uppmärksammades igår för sitt långa, framgångsrika entreprenörskap och företagsbyggande, då han mottog priset Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Syd 2015. Martin är grundare av Axis som främst är känt för sina digitala nätverkskameror för videoövervakning. Utmärkelsen delas ut av entreprenörsnätverket Founders Alliance och dess 600 medlemmar och partners

– Jag känner mig hedrad över att ha blivit utsedd till Årets Förebildsentreprenör. Jag brinner för entreprenörskap och för att delta i sammanhang där entreprenörer uppmärksammas.

Martin Gren startade Axis 1984 tillsammans med framlidne Mikael Karlssont samt Keith Bloodworth. Axis är en av Sveriges största IT-succéer och var först med att lansera en digital bevakningskamera. Företaget kom snabbt ut på den internationella marknaden,och har idag egna kontor i mer än 40 länder, samarbetemed 75 000 partners världen över och finns representerat i 179 länder med sina nätverkskameror. Med en omsättningpå 5,5 miljarder och med drygt 1900 anställda fortsätter Axis att växa och utvecklas.

– Martin Gren är en stor förebild för Sveriges entreprenörer. Han förenar framgångsrikt och ansvarsfullt företagsbyggande med sin förmåga att se sådant som andra inte ser och att hitta nya vägar till lösningar. Trots sin ringa ålder har han uppvisat ett fantastiskt entreprenörskap och vi ser fram emot att följa hans fortsatta framgång , säger Niclas Carlsson, Founders Alliance grundare och vd.

Om utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör Årets Förebildsentreprenör är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan Syd. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.