Yngve Bergqvist från Ishotellet blev årets estetiska Entreprenör

På tisdag den 18 september går Entreprenörsgalan av stapeln i Stockholms Stadshus. 550 av Sveriges mest erfarna entreprenörer kommer att vara på plats när Yngve Bergqvist från Icehotel i Jukkasjärvi mottar “Stipendium för estetiskt entreprenörskap”, 10 000 Euro samt ett konstnärligt kollage av konstnären Christo till ett totalt värde av cirka 250 000 kronor.

Stipendium för estetiskt entreprenörskap, som i år delas ut för tredje och sista gången, tilldelas den eller de personer som på ett framgångsrikt sätt vidgat förståelsen för – och visat på den ömsesidiga och konkreta nyttan av – gränsöverskridande möten mellan näringslivet och den moderna konstens värld. Vinnare år 2007 är Yngve Bergqvist från Icehotel i Jukkasjärvi, som också är förebildsmedlem i Founders Alliance.

– För Icehotel och mig är detta en mycket stor ära. Vår mission är att erbjuda svensk och internationell marknad unika och livsberikande konst- och naturupplevelser. Vi ska även tillgängliggöra årstidernas särpräglade kvaliteter, säger Yngve Bergqvist. Mitt entreprenörskap kännetecknas av att “Gräv där du står. Det mesta är ogjort!”

Icehotel har blivit en attraktion för människor världen över och har årligen cirka 30 000 besökare. Under hösten 2007 växer det artonde hotellet fram ur snö och is i ny tappning enligt ett konstnärligt tema så att besökarna kan njuta av ny spännande arkitektur och konst. Tack vare sina gästande konstnärer och kreatörer från världens alla hörn är Icehotel en unik plats att besöka från år till år. En resa till Icehotel är ett möte med konst och design av yppersta klass.

– Årets stipendium förenar framgångsrikt entreprenörskap med ett starkt estetiskt sinnelag på ett oerhört inspirerande sätt, säger Niclas Carlsson, vd på Founders Alliance. Yngve Bergqvist blev under Entreprenörsgalan 2005 utsedd till Founders Alliance förebildsmedlem. Det gör oss därför extra stolta att stipendiet för estetiskt entreprenörskap tillfaller honom, säger Niclas.

Stipendiet är instiftat av stiftelsen Lilja Art Fund Foundation samt det internationellt välkända konstnärsparet Christo och Jeanne-Claude.

Juryns motivering:
“År 2007 års stipendium för estetisk entreprenörskap tilldelas en i högsta grad “cool” entreprenör. Utifrån en galen idé har han skapat ett internationellt välkänt imperium av is, snö och design. I det förgängliga uppbyggandet engageras varje år en mängd konstnärer och kreatörer som i sitt skapande fyller rummen med estetiska värden.”

Juryn år 2007 har verkat i nära samarbete med konstnärsparet Christo och Jeanne-Claude:
Torsten Lilja, Lilja Art Fund Foundation, Niclas Carlsson, Founders Alliance, Stefano Beccari, konstnär, Hélena Nybacka, Abrakadabra

Tidigare stipendiemottagare:
År 2005: Jan Åman, Färgfabriken
År 2006: Marika Wachtmeister, Stiftelsen Wanås Utställningar

För mer information kring Founders Alliance och EntreprenörsGalan, kontakta:
Niclas Carlsson, Founders Alliance, 08-450 99 30, 0708-10 78 05

För mer information kring stipendiet och pristagaren, kontakta:
Hélena Nybacka, Abrakadabra Reklam & Marknadsföring,
E-post: helena@abra.se

Yngve Bergqvist
070-553 50 07, ICEHOTEL
yngve@icehotel.com

Om Founders Alliance
Founders Alliance är ett kunskapsföretag som arbetar med utveckling av entreprenörsdrivna tillväxtföretag. Företaget har idag 350 medlemmar som startat och driver uppskattningsvis över 2 000 svenska tillväxtföretag. Målsättningen är att ge Sveriges entreprenörer nödvändiga verktyg, resurser och individer för att öka möjligheterna för dem att växa snabbare och mer effektivt. Founders Alliance organiserar events, utbildningar och seminarier med tema företagsutveckling för medlemmar och partners.

Yngve är från Frösön men flyttade sedan i Kiruna där han arbetade med miljöfrågor på LKAB. Så småningom tog Yngve steget in i upplevelseindustrin och flyttade till Jukkasjärvi där han blev pionjär inom forsränning. Då viljan att utforma upplevelser utefter naturens förutsättningar växte sig starkare, föddes idén om ett ishotell genom ett inspirationsutbyte med Japan i slutet av 80-talet.

Om Yngve Bergqvist och Icehotel
Icehotel tar, för artonde året i rad, form i den lilla byn Jukkasjärvi. Varje år reses hotellet i ny tappning. Det blir aldrig kallare än -5° C där inne, oavsett hur kallt det är ute. Dagtid är Icehotel öppet för allmänheten och alla som vill kan följa med på guidad tur genom pelarsalen, sviterna och isrummen. Icehotel 2007/2008 kommer att ha åttio rum och upptar en yta på 5 000 kvadratmeter. Byggmaterialet, 700 000 kubikmeter snö och 1 000 ton is, lånas från naturen. Från 7: e december fram till mitten av april hålls hotellet öppet, innan lånet återlämnas och Icehotel än en gång förvandlas till världens modernaste ruin.

Yngve Bergqvist är grundare och ägare av Icehotel AB, Destination Kiruna och Adventure Lapland. Yngve driver även verksamhet i Icehotel Quebec i Kanada.

Tidigare utmärkelser:

• Utsedd till Entreprenörernas Förebild vid Entreprenörsglan 2005
  • Årets Gnosjöare 2001,
  • Sveriges Turistpris 1986 och 1994
  • Årets entreprenör 2000
  • Årets svensk i världen 2002
  • Hedersdoktor Luleå Universitet 2001 tekniska och filosofiska fakuliteten.

Om “Christo och Jeanne-Claude & Lilja Art Fund Foundation – Stipendium för estetiskt entreprenörskap”. År 2005, 2006 och 2007
Under EntreprenörsGalan 2007 delas för tredje gången ett stipendium i estetiskt entreprenörskap ut till en person som verkat för möten mellan näringslivet och den moderna konstens värld. Stipendiet är instiftat av konstnärerna och tillika entreprenörerna Christo och Jeanne-Claude samt stiftelsen Lilja Art Fund Foundation. Att utdelningen sker under en aktivitet arrangerad av Founders Alliance är naturligt då konstnärskap och entreprenörskap har mycket gemensamt; bland annat mod, envishet, engagemang, risktagande, kreativitet och tilltro till den egna förmågan.