Founders Alliance ger finansmannen Sven Hagströmer utmärkelsen Entreprenörernas Förebild

Vid årets EntreprenörsGala som hålls i Stockholms Stadshus tisdagen den 18 september delas flera prestigefulla utmärkelser ut, däribland livsutmärkelsen Entreprenörernas Förebild. I år har Sven Hagströmer, mest känd för att ha grundat fondkommissionärsfirman HagströmerQviberg blivit utvald som den främsta förebilden av andra entreprenörer.

– Det är oerhört roligt att få den här utmärkelsen. Det är ju en livsutmärkelse för mitt entreprenörskap och en bekräftelse på att mitt hårda arbete har lönat sig. Men jag tänker inte lägga av nu utan hoppas
kunna bidra till näringslivet framöver med andra spännande projekt, säger Sven Hagströmer.

Syftet med Entreprenörernas Förebild är att lyfta fram de grundare som Sveriges erfarna företagare, Founders Alliance 500 medlemmar, utifrån sina egna kriterier betraktar som de främsta förebilderna, både som ledare och företagsbyggare. Grundkriteriet är att entreprenören fortfarande är vid liv och har grundat ett företag som omsätter över en miljard kronor.

– För oss är det viktigt att framhäva betydelsen av ett gott ledarskap eftersom det ger inspiration till våra entreprenörer. Våra förebilder är starka personligheter som genom hårt arbete och gedigen entreprenörsanda lyckats skapa ett tillväxtföretag utöver det vanliga. Sven Hagströmer står för allt detta och lite till, säger Niclas Carlsson, grundare av Founders Alliance och initiativtagare till EntreprenörsGalan.

Förebilderna ska träffas en gång per år i det nybildade Founders Alliance Förebildsråd med Sven Hagströmer som ordförande. Syftet med Förebildsrådet är att öka utbytet mellan förebildsmedlemmarna och att diskutera frågeställningar som förebildsmedlemmarna själva tycker är viktiga.

Sven Hagströmer, född 1943, är ordförande i Investment AB Öresund och grundare av Acando, Avanza, Hagströmer Qviberg samt HQ Fonder.

Tidigare entreprenörer som tilldelats utmärkelsen Entreprenörernas Förebild är Salvatore Grimaldi, Bert Karlsson, Niklas Zennström, Yngve Bergqvist, Olof Stenhammar, Åke Nordin, J Christer Ericsson, Bertil Hult, Ulf Eklöf och Thord Wilkne.

Entreprenörsgalan arrangeras av Founders Alliance och är Sveriges entreprenörsmöte nummer ett. På plats finns Sveriges mest erfarna entreprenörer och beslutsfattare inom privat och offentlig sektor. Andra priser som delas ut på Entreprenörsgalan är Årets entreprenör – Founders Award 2007, samt årets stipendium i estetiskt entreprenörskap och stipendium till årets unga entreprenörer.

Niclas Carlsson, grundare Founders Alliance och initiativtagare till Entreprenörsgalan
Mail: press@foundersalliance.com
www.entreprenorsgalan.se

Sara Seltborg, pressansvarig
Mail: sara.seltborg@anpr.se

Om Founders Alliance
Founders Alliance är ett kunskapsföretag som arbetar med utveckling av entreprenörsdrivna tillväxtföretag. Företaget har idag cirka 500 medlemmar som startat och driver uppskattningsvis över 2 000 svenska tillväxtföretag. Målsättningen är att ge Sveriges entreprenörer nödvändiga verktyg, resurser och individer för att öka möjligheterna för dem att växa snabbare och mer effektivt. Founders Alliance organiserar events, utbildningar och seminarier med tema företagsutveckling för medlemmar och partners.