Wilhelm Sturesson, grundaren av AW Retail med Engelska Herr och Baltzar, utsedd till Årets Unga Entreprenör Syd 2016

Wilhelm Sturesson, grundare av AW Retail med Engelska Herr och Baltzarröstades under onsdagskvällen fram till Årets Unga Entreprenör Syd på Entreprenörsgalan Syd 2016. Affärsidén är att med hög service och främsta kvalitet, i såväl varor som upplevelse, bedriva innovativ herrekipering i butik och Online. Bakom utmärkelsen och Entreprenörsgalan står entreprenörsnätverket Founders Alliance och deras 600 medlemmar och partners.

– Fantastiskt med stödet från alla entreprenörer, det ger inspiration inför det fortsatta arbetet med att bygga företaget. Det är också kul att få inblick i Founders Alliance nätverk, där finns så mycket erfarenhet att suga i sig av för en ung entreprenör som jag.

Wilhelm grundade AW Retail tillsammans med Axel Persson, och 2013 förvärvade de Engelska Herr. För att attrahera både gamla och nya kunder har man tills vidare behållit namnet Engelska Herr parallellt med det nya Baltzar. Varumärket har en stark närvaro i de digitala medierna men säljs även via fysiska butiker. Idag är AW Retail Group fokuserat på Engelska Herr och Baltzar’s utveckling, och nästa steg blir att via ombud erbjuda kunderna tjänster så som returer, skrädderi och stilmässig vägledning. Företaget har även för avsikt att utvidga portföljen och ägarintresset i företag och varumärken som kan bidra med ökade synergieffekter inom inköp, produktion, logistik, personal och marknadsföring för företagen inom AW Retail Group

– Det är roligt att få uppmärksamma en ung entreprenör med hög energi, ambition och affärsskicklighet med initial framgång. Retailsektorn är under stor förändring och Wilhelm har med sitt företag potential att bli en av de ledande aktörerna. Vi ser fram emot att följa hans resa, säger Founders Alliance grundare och vd Niclas Carlsson.

Priset delades ut av Anders Jemail från Deplhi samt förra årets vinnare Mehrdad Madjoubi, grundare av Orbital Systems, som också gav några råd på vägen till Wilhelm.

Om Årets Unga Entreprenör

Årets Unga Entreprenör består av fyra regionala deltävlingar som pågår under våren och där den nationella vinnaren koras på Entreprenörsgalan Sverige 22 september 2016. Förutsättningen för att bli korad till Årets Unga Entreprenör är att man är under 30 år gammal, har en årsomsättning på minst 100 000 kronor och ses som en framtida förebild samt är nominerad av en av Founders Alliance partners eller medlemmar.

AW Retail: Wilhelm Sturesson, wilhelm@glomed.se

Founders Alliance: Kajsa Nordström, marknadsansvarig, kajsa.nordstrom@foundersalliance.com

Fler bilder från galan: Pressbilder