Svensk kökskoncern växer vidare – Jamie Industries köper HärjedalsKök

Jamie Industries, som redan äger Tibrokök och Scandinavian Kitchen-gruppen (med varumärkena Canadaköket, Hagaköket, Klaraköket och Sundbornköket), förvärvar nu även HärjedalsKök.

– Vårt mål är att bygga upp en stabil företagsgrupp i köksbranschen, med god lönsamhet och tydliga, starka varumärken, berättar Erik Sundblad, VD i Jamie Industries (som ägs av New Cap Industries och ett tjugotal privata investerare). Inklusive Härjedalskök kommer Jamie Industries årsomsättning att uppgå till ca 350 miljoner kronor.

– Med förvärvet av HärjedalsKök AB och HärjedalsKök Produktion AB får vi tillgång till ett helt nytt marknadssegment, menar Erik Sundblad vidare. De övriga företagen i koncernen vänder sig främst till de traditionella delarna av marknaden, medan HärjedalsKök framgångsrikt har satsat på högkvalitativa, innovativa lösningar till rimliga kostnader för konsumenten. HärjedalsKök levererar produkter och system för uppgradering av befintliga kök, bl a skräddarsydda utbytesluckor och tillhörande lådsystem. Från starten 1995 har man vuxit till över 100 anställda idag, med säljkontor över hela landet.

– Bolagen kännetecknas av en stark entreprenörsanda och kreativitet, och det känns mycket bra att båda grundarna, Mathias Abrahamsson och Tord-Erik Zetterström, blir kvar i ledningen och även går in som delägare i Jamie Industries, säger Erik Sundblad. Med det samlade branschkunnandet i koncernen räknar han med att verksamheten i HärjedalsKök ska kunna fortsätta utvecklas starkt framöver.

– Vi är mycket glada över denna lösning. Vi får en stark ägare som förstår vår affärsidé och ser dess stora potential, samtidigt som vi blir en del i en av landets ledande köksleverantörer, säger Mathias Abrahamson, VD för HärjedalsKök AB.

Ytterligare upplysningar: Erik Sundblad, tel 070-325 68 68.