​Rolf Lundström, grundare av Provobis tilldelades utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Väst

Rolf Lundström uppmärksammades igår för sitt långa, framgångsrika entreprenörskap och företagsbyggande, då han mottog priset Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Väst 2015. Rolf är grundare hotellkedjan Provobis samt Cherryföretagen som idag är fyra börsföretag, Cherryföretagen, Betsson, Net Entertainment och Angler Gaming. Utmärkelsen delas ut av entreprenörsnätverket Founders Alliance och dess 600 medlemmar och partners.

– Jag är väldigt glad och tacksam för den fina utmärkelsen! Jag inspirerades även av de unga entreprenörernas framåtanda och självtillit. Det är en förutsättning för framtiden.

Rolf Lundström grundade Cherryföretagen under studietiden för mer än 50 år sedan. Tillsammans med sina kompanjoner hittade han en nisch i nöjesbranschen och genom att tänka i nya banor, se problem som möjligheter och hela tiden ligga i framkant, har företaget under åren etablerat sig och växt runtom i världen. Det långsiktiga ägandet har resulterat i fyra börsföretag med ett värde på sammanlagt över 20 miljarder och familjen är fortfarande en av huvudägarna. Han är dessutom huvudägare i ca 40 olika investeringar varav ett 10-tal är börsnoterade.

– Rolf Lundström är en stor förebild för Sveriges entreprenörer genom sitt sätt att förena framgång med långsiktighet och ansvarsfullt företagsbyggande, något som ligger helt i linje med Founders Alliance syn på framgångsrikt entreprenörskap, säger Niclas Carlsson, Founders Alliance grundare och vd.

Om utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör Årets Förebildsentreprenör är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan Väst. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

Presskontakt: Birgitta Tuvström, birgitta@provobisholding.se