Margareta Jonsson från Polarbröd tilldelades utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Norr

Margareta Jonsson uppmärksammades under onsdagskvällen för sitt mångåriga entreprenörskap och arbete med att driva familjeföretaget Polarbröd vidare, då hon mottog priset Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Norr 2015. Margareta är fjärde generationen i bagarfamiljen från Älvsbyn och tillsammans med sin familj har hon under många år fört Polarbröd till framgång. Utmärkelsen delas ut av entreprenörsnätverket Founders Alliance och dess 600 medlemmar och partners.

– Mycket hedrande! Ett fantastiskt sammanhang att vara med i! Vi har varit och är ett familjeföretag och gjort detta tillsammans.

Polarbröd grundades 1879 i Älvsbyn och har sedan gått i arv i generationer, varav Margareta är den fjärde. Under åren 1985-2005 var hon huvudägare tillsammans med sin man Kjell Jonsson och hon var aktiv inom koncernen som bland annat vd för Polarbröd Försäljnings AB. Det var också under denna tid som företagets kvalitetssystem PQ byggdes upp. Arbetet med hållbarhet pågår ständigt och Polarbrödkoncernen har bland annat investerat i egna vindkraftverk på Bösjövarden och Mässingsberget i Dalarna. Numera är Margareta styrelseordförande i Polarbröds tidigare moderbolag Polarrenen AB, som bland annat ägnar sig åt riskkapitalsatsningar i onoterade företag i norra Sverige. Polarbrödskoncernen omsätter 1 miljard kronor och har ca 400 medarbetare.

– Margareta Jonsson är en stor förebild för Sveriges entreprenörer genom sitt sätt att förena framgång med långsiktighet och ansvarsfullt företagsbyggande, något som ligger helt i linje med Founders Alliance syn på framgångsrikt entreprenörskap, säger Niclas Carlsson, Founders Alliance grundare och vd.

Om utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör Årets Förebildsentreprenör är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan Norr. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

Kontakt Polarbröd: helena.ronnmark@polarbrod.se