Anders Wall Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Öst 2013

Anders Wall är entreprenören, finansmannen och mecenaten som genom sitt engagemang i svenskt närings- och kulturliv hjälpt människor förverkliga sina idéer. Nu uppmärksammas han för sitt arbete och mottar priset som Årets Förebildsentreprenör på Entreprenörsgalan Öst 2013. Bakom utmärkelsen står entreprenörsnätverket Founders Alliance och deras 600 medlemmar och partners, med Grant Thornton i spetsen.

Anders Wall har en lång historia inom svenskt näringsliv, bland annat som styrelseordförande i Volvo under 80-talet och som grundare av Beijerinvest. 1981 grundades Anders Walls Stiftelser som varje år delar ut stipendier till unga framstående personer inom områdena naturvetenskaplig forskning, landsbygdsutveckling, ung företagsamhet, internationella studier och musik.

Nu får Anders Wall själv motta en utmärkelse för livslångt entreprenörskap på Entreprenörsgalan Öst som Årets Förebildsentreprenör 2013.

– Jag är mycket hedrad över att ha blivit utsedd till Årets Förebildsentreprenör av Founders Alliance. Att ses som en förebild för nya entreprenörer måste vara det finaste betyg man kan få efter en livslång gärning inom affärslivet. För 50 år sedan blev jag Sveriges yngste VD i ett börsnoterat företag, idag är jag Sveriges äldste styrelseordförande i ett börsnoterat företag. Naturligtvis har jag hunnit samla på mig en hel del erfarenhet under den tiden, säger Anders Wall.

Founders Alliance förebilder har gjort sitt val. Anders Wall är en förebild för framtidens entreprenörer. Han förenar framgångsrikt och ansvarsfullt företagsbyggande med långsiktigt ägande och återinvesterar delar av sin framgång i samhällsbyggande verksamheter, vilket kommer honom och tusentals människor i samhället tillgodo, säger Niclas Carlsson, Founders Alliance grundare och VD.

Om utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör

Årets Förebildsentreprenör Öst är en av fyra utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan Öst. Syftet med utmärkelserna är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer.

Niclas Carlsson, grundare och vd Founders Alliance. Tel: 0733-10 78 07. niclas.carlsson@foundersalliance.com