Magnus Greko, medgrundare av Opus, korad till Årets Grundare 2019

Magnus Greko, medgrundare av Opus, tog igår emot utmärkelsen Årets Grundare 2019 på Entreprenörsgalan, som hölls på Berns i Stockholm. Magnus fick utmärkelsen för sitt framgångsrika entreprenörskap och företagsbyggande inom bilprovningsbranschen. Tidigare på dagen hade de fyra finalisterna presenterat sig och sina företag inför en jury bestående av framstående entreprenörer. Bakom utmärkelsen Årets Grundare står Founders Alliance.

Juryns motivering löd:
Med ett oerhört mod, en förmåga att se möjligheter, och med en vilja att förändra, har vinnaren skapat ett bolag med fokus på miljön och människor runt om i världen. Genom sitt driv och sin innovationsförmåga har entreprenören stor potential att fortsätta bygga företaget och påverka på en global nivå.

Juryn för Årets Grundare bestod av: Ordförande Shori Zand – Avesina, Christina Wahlström – Mama Mia, Sofi Franzén – Eventyr samt förra årets vinnare Ola Serneke – Serneke.

Magnus Greko brinner för att förbättra miljön och livet för människor och djur på den här planeten, och när han kom i kontakt med bilindustrin såg han en möjlighet att påverka. Efter några års anställning som internationell försäljningsingenjör för mät- och kontrollutrustningar till bilindustrin startade han Opus 1990 tillsammans med barndomsvännen Jörgen Hentschel. Företaget sålde mätteknologi för miljökontroll av fordon, och snart fick de även leverera till Svensk Bilprovning och expanderade internationellt med teknologi för bilprovning. 1994 startades en egen fabrik för miljökontrollmaskiner utanför Göteborg. 2003 började Opus utveckla system för trådlös bilprovning för den amerikanska marknaden och 2008 förvärvades bolaget Systech i USA, grundat av Lothar Geilen, något som ledde fram till att Opus idag blivit en ledande internationell bilprovningsoperatör.

– Jag är väldigt glad för utmärkelsen, främst för bolagets skull, den är en bekräftelse på att vi har byggt ett fint företag. Jag vill dela utmärkelsen med mina två medgrundare Jörgen Hentschel och Lothar Geilen, och våra övriga 2597 medarbetare. Kvällen var fantastisk! Det är jätteintressant att träffa så många entreprenörer och grundare på ett och samma ställe, och otroligt spännande att höra alla berättelser, det ger mycket energi, säger Magnus.

Utmärkelsen Årets Grundare inkluderar grundarna av alla bolag i Sverige med över 100 Mkr i nettoomsättning, 10 Mkr i årsresultat och 10 anställda. Rankingen baserar sig på tre index:
Historisk prestation – omsättning och lönsamhet.
Framtidspotential – ägarandel, hur länge och stort entreprenören kan och vill bygga bolaget, utlandsetablering.
Samhällsnytta – sysselsättning, skatt och samhällsengagemang.

– Alla de fyra finalisterna bygger fantastiska bolag, och det är väldigt roligt att få lyfta fram ett företag och dess grundare som bygger en viktig verksamhet internationellt. Genom att bygga en verksamhet som både räddar liv och förbättrar miljön bidrar Magnus Greko till ett hållbart samhälle, något som går helt i linje med Founders Alliance entreprenörsvärderingar. Sverige behöver fler entreprenörer som Magnus och företag som Opus, säger Founders Alliance grundare Niclas Carlsson.

Marika Ireblad, Kommunikations- och marknadschef, Opus Bilprovning
marika.ireblad@opusbilprovning.se

Founders Awards

Det börjar som ett frö i grundarens huvud. För att det ska växa sig starkt krävs tålamod och ofantligt mycket ork. Under ett företags utveckling varvas starka år och goda förhållanden med magra och tuffa år utan tillväxt. Founders Awards stiliserade årsringar berättar denna historia.