Kristina Lindhe, grundare av Lexington, mottog utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör 2018

På Entreprenörsgalan igår tog Kristina Lindhe, grundare av Lexington Company, emot utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör för sitt långa och framgångsrika entreprenörskap och företagsbyggande. Livsstilsvarumärket Lexington Company har verksamhet på över 20 marknader i Europa, USA och Asien. Priset delas ut av entreprenörsnätverket Founders Alliance och dess 600 medlemmar och partners.

Motiveringen löd:
Med mod, målmedvetenhet och uthållighet har Kristina Lindhe byggt ett framgångsrikt internationellt företag som förenar det amerikanska och svenska i ett livsstilsvarumärke som ständigt utvecklas. Idag omsätter bolaget 273 miljoner kronor, och med över 900 återförsäljare i Europa, Asien och USA, och en egen online store som levererar produkter till 18 marknader, fortsätter varumärket att inspirera kunder världen över. Kristina har också ett brett engagemang för samhället och entreprenörskap i stort genom bland annat Prins Daniels Fellowship och är mentor i Svenska Handelskammaren i New York.

– Jag är hedrad och jätteglad för utmärkelsen! Det är roligt att få bekräftelse på att man gör något bra som förebild och kan inspirera andra. Det är roligt att få vara en del av Founders Alliance som består av så många duktiga entreprenörer. Det var en fantastisk och festlig kväll med positiv och härlig stämning, säger Kristina.

Årets Förebildsentreprenör är en av de finaste utmärkelserna till en entreprenör i Sverige, skapad och utdelad av entreprenörerna själva. Den är en av tre utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut i samband med Entreprenörsgalan, och tilldelas en entreprenör för dennes framgångsrika entreprenörskap och bolagsbyggande samt för att personen inspirerar och vägleder andra entreprenörer.

– Det är med stor glädje och stolthet vi ger Kristina utmärkelsen Årets Förebildsentreprenör. Hon är ett föredöme för andra entreprenörer genom sitt internationella företagsbyggande, som grundar sig på drivkraft och målmedvetenhet, kombinerat med ett stort mått ödmjukhet. Hennes djupa engagemang för entreprenörsfrågor bidrar till att fler entreprenörer kan bygga framgångsrika företag, och går helt i linje med Founders Alliance värderingar, säger Niclas Carlsson, VD och grundare av Founders Alliance.

Sofia Bååth
sofia.baath@lexingtoncompany.com