Founders Awards 2020: Den kompletta listan över vinnarna Årsringarna Guld och Silver

Det var en minnesvärd kväll med känslomässiga tal från scenen på Entreprenörsgalan 2020 som livesändes från Berns i Stockholm. Under kvällen fick vi lyssna till Monica Lindstedt, grundare Hemfrid, som berättade om sin entreprenörsresa samt inspireras av och hylla vinnarna till priset Årsringarna i guld och silver inom Founders Awards.

– Det känns bra att just årets Entreprenörsgala, den 19:e i ordningen, samlade flest entreprenörer hittills, och att vi satte ett starkare fokus på ett mer jämlikt entreprenörskap och bolagsägande samt lyfte fram entreprenörer i flera bolagsfaser. Det är nu som entreprenörer behövs mer än någonsin för att ta samhället ur denna kris och bli hållbarare och bättre än tidigare, säger Niclas Carlsson, VD och grundare av Founders Alliance.

Kolla in hela listan över pristagare Founders Awards här:

Hedersutmärkelsen Årets Förebildsgrundare 2020

• Monica Lindstedt, grundare Hemfrid.

Vinnare Årets Unga Grundare 2020

• Årsringarna i guld tilldelades Elvira Eriksson, grundare Mockberg och Viktor Stensson, grundare Bokio.
  • Årsringarna i silver tilldelades tilldelades Julia Wrede, grundare Gravel och John Drakenberg Renander, grundare Alex Therapeutics.

Vinnare Årets Grundare 2020 Kategori 1
I första kategorin av Årets Grundare är alla operativt aktiva huvudgrundare med minst 20% ägarandel i ett svenskt bolag med över 1 miljon kronor i årets vinst och högst 20 miljoner kronor i omsättning sett till 2019 års siffror.

• Årsringarna i guld tilldelades Margareta Andersson, grundare Lexter Ljuddesign och Fred Boström, grundare Bitlog Software.
  • Årsringarna i silver tilldelades Lisa Henningsson Önnerlid, medgrundare W Communication Agency och David Holmberg, grundare The Information Company Sverige.

Vinnare Årets Grundare 2020 Kategori 2
I andra kategorin av Årets Grundare är alla operativt aktiva huvudgrundare med minst 20% ägarandel i ett svenskt bolag med över 2 miljoner kronor i årets vinst och 20- 100 miljoner kronor i omsättning sett till 2019 års siffror.

• Årsringarna i guld tilldelades Carina Roth Schramm, grundare Patrix och Mattias Andersson, grundare Antura.
  • Årsringarna i silver tilldelades Therése Lorentzon och Johanna Deras, grundare PRO TEMPORE och Tobias Petersen och Magnus Sonander, grundare Transformant Group.

Vinnare Årets Grundare 2020 Kategori 3
I tredje kategorin av Årets Grundare är alla operativt aktiva huvudgrundare med minst 20% ägarandel i ett svenskt bolag med över 3 miljoner kronor i årets vinst och 100 -500 miljoner kronor i omsättning sett till 2019 års siffror.

• Årsringarna i guld tilldelades Anastasia Georgiadou, grundare Alminia och Rickard Zetterberg, grundare S-GROUP.
  • Årsringarna i silver tilldelades Susanne Bagger, grundare Amendo Group och Patrik Brandt, grundare ISAB Group.

Vinnare Årets Grundare 2020 Kategori 4
I fjärde kategorin av Årets Grundare är alla operativt aktiva huvudgrundare med minst 20% ägarandel i ett svenskt bolag med över 10 miljoner kronor i årets vinst och över 500 miljoner kronor i omsättning sett till 2019 års siffror.

• Årsringarna i guld tilldelades Helena Casserlöv-Kvist, grundare Meritmind och Johan Ihrfelt, grundare OX2.
  • Årsringarna i silver tilldelades Nicklas Persson, Robert Schön, Nicklas Henriksson och Rickard Hagman, grundare AddPro.

Founders Awards – Årsringarna

Symbolen som hyllar dessa framgångsrika grundare kallar vi Årsringarna. Grundarnas minsta gemensamma nämnare är att de själva är det frö som växer upp till ett framgångsrikt företag. Precis som träden i en skog är grundarna de viktigaste organismerna i detta ekosystem som skapar tillväxt i vårt land. Vi är alla beroende av att grundare samverkar och ger varandra näring under både goda och magra år. Av att de ser bortom sig själva och sin verksamhet, övertygade om att de tillsammans kan förändra världen.

“Det börjar som ett frö i grundarens huvud. För att det ska växa sig starkt krävs tålamod och ofantligt mycket ork. Under ett företags utveckling varvas starka år och goda förhållanden med magra och tuffa år utan tillväxt. Founders Awards stiliserade årsringar berättar denna historia.”