Årets Unga Grundare - Vinnare Årsringarna i Guld och Silver

Elvira Eriksson – grundare Mockberg och Viktor Stensson – grundare Bokio tog igår emot priset Årsringarna i guld, och Julia Wrede – grundare Gravel och John Drakenberg Renander – Alex Therapeutics tog emot priset Årsringarna i silver för utmärkelsen Årets Unga Grundare 2020.

Priserna delades ut på Entreprenörsgalan som livesändes från Berns i Stockholm. Vinnande entreprenörer fick utmärkelsen Årets Unga Grundare för sin potential att bygga ett uthålligt framgångsrikt företag, vara en god ledare samt utvecklas till en förebild för andra unga entreprenörer.

Tidigare på dagen hade finalisterna presenterat sig och sina företag inför en jury bestående av erfarna och framstående entreprenörer. Utmärkelsen Årets Grundare är en del av Founders Awards av Founders Alliance.

Årets Unga Grundare Guld tilldelades Elvira Eriksson

Elvira Eriksson startade Mockberg tillsammans med sin bror 2015. Bolaget designar, tillverkar och säljer klockor och smycken av hög kvalitet genom egen e-handel, 400 återförsäljare och shop-in-shops. Mockbergs primära marknadsföring drivs genom designsamarbeten och via egna sociala nätverk där kunden blir en del av Mockbergfamiljen.

Juryns motivering för Elvira Eriksson:

“Vinnaren såg ett behov i en mogen marknad och har byggt ett internationellt varumärke utan externt kapital. Grundaren har visat att hon är beredd att göra vad som krävs för att ta sitt företag framåt i med- och motgång.”

Årets Unga Grundare Guld tilldelades Viktor Stensson

Viktor Stenssonoch hans tre medgrundare startade Bokio 2011 med målet att göra det enkelt att driva företag. De erbjuder helt gratis ett automatiskt bokföringssystem som idag månadsvis används av över 40 000 små och medelstora företag.

Juryns motivering för Viktor Stensson:

“En sann visionär som ska underlätta för majoriteten av världens företag. Han bygger sitt företag med fokus på skalbarhet i alla led – teknik, marknad och människor.”

Årets Unga Grundare Silver tilldelades Julia Wrede

Julia Wrede startade Gravel Sweden AB 2016. Bolaget hjälper företag med resultatdriven marknadsföring i sociala medier och är en förlängning av kundernas marknadsavdelning. Genom att kombinera kreativitet med data hjälper Gravel företag med allt från strategi, produktion, annonsoptimering och publicering till analys och tar ofta betalt provisionsbaserat.

Årets Grundare Silver tilldelades John Drakenberg Renander

John Drakenberg Renander grundade Alex Therapeutics med Oliver Fleetwood 2018. Genom kombinationen av Kognitiv Beteendeterapi (KBT) och AI behandlar den helt “digitala psykologen” Alex över 50 000 patienter globalt genom att öka livskvaliteten och bryta beroenden, som till exempel att bli rökfri.

I juryn för Årets Unga Grundare medverkade: Ordförande Annikki Schaeferdiek, grundare Syster P – Melker Andersson, grundare F12 Gruppen – Daniel Pilotti, grundare Ryska Posten och Guner Ismail, grundare Alguns Åkeri.

Syftet med utmärkelsen är att främja unga entreprenörers framgång och tillväxtvilja. Founders Alliance kriterier för Årets Unga Grundare:

• under 30 år vid nomineringstillfället
  • har startat och driver ett svenskt aktiebolag
  • grundaren och eventuella medgrundare är tillsammans majoritetsägare
  • har minst en betalande kund
  • har fakturerat minst 500 000 kr senaste verksamhetsåret
  • har potential att bli en uthålligt framgångsrik entreprenör

Founders Awards symbol Årsringarna

“Det börjar som ett frö i grundarens huvud. För att det ska växa sig starkt krävs tålamod och ofantligt mycket ork. Under ett företags utveckling varvas starka år och goda förhållanden med magra och tuffa år utan tillväxt. Founders Awards stiliserade årsringar berättar denna historia.”