Monica Lindstedt får hedersutmärkelsen Årets Förebildsgrundare på Entreprenörsgalan 24 september

Hedersutmärkelsen Årets Förebildsgrundare 2020 tilldelas Monica Lindstedt, grundare av Hemfrid. Monica får utmärkelsen för att på ett föredömligt sätt har byggt ett framgångsrikt företag utifrån kriterierna för utmärkelsen, bland annat för att ha gjort en avgörande insats genom sitt bolagsbyggande och inspirerar till ett gott entreprenörsledarskap.

Monica Lindstedt hade redan hunnit med studier, forskning, flera anställningar och chefsposter samt en bok i ledarskap, när hon fick en strålande idé, gratistidningen Metro. 1995 startade hon tidningen tillsammans med två medgrundare. Efter en tuff uppförsbacke kom Jan Stenbeck in som finansiär och Monica sålde då sin del av företaget till honom.

1996 startade hon Hemfrid, en affärsidé som kom till utifrån hennes eget behov av avlastning i vardagen. Hemfrid banade väg för en helt ny bransch, som tog extra fart när RUT-avdraget infördes 2007.

Idag har Hemfrid över 2 200 medarbetare som varje dag hjälper 16 000 kunder med hushållsnära tjänster så att de kan få livet att gå ihop. Monica har lämnat vd-posten sedan en tid tillbaka, men är majoritetsägare och en engagerad styrelseordförande, som tillsammans med familjen fortsätter att bygga Hemfrid. Monica är också är engagerad i flera andra styrelser och investerar i start-up bolag.

Hedersutmärkelsen Årets Förebildsgrundare är en av de utmärkelser inom Founders Awards som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan. Genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer som har gjort en livsinsats vill Founders Alliance inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige, och stimulera andra grundare att agera som goda förebilder. Varje år utser Founders Alliance Förebildsråd vinnaren av utmärkelsen.

Årets Förebildsgrundare 2020 tar emot priset Årsringarna på Entreprenörsgalan den 24 september.

Kriterier för Årets Förebildsgrundare:

• har byggt ett svenskt aktiebolag med över 100 mkr i årsomsättning
  • har gjort en livsinsats genom ett uthålligt och långsiktigt företagsbyggande
  • har samhällsnytta baserat på sysselsättning, skatt och samhällsengagemang
  • är en förebild gentemot andra entreprenörer, näringslivet och samhället
  • behöver inte längre vara operativ

Läs mer här

Founders Awards – Årsringarna

Symbolen som hyllar dessa framgångsrika grundare kallar vi Årsringarna. Grundarnas minsta gemensamma nämnare är att de själva är det frö som växer upp till ett framgångsrikt företag. Precis som träden i en skog är grundarna de viktigaste organismerna i detta ekosystem som skapar tillväxt i vårt land. Vi är alla beroende av att grundare samverkar och ger varandra näring under både goda och magra år. Av att de ser bortom sig själva och sin verksamhet, övertygade om att de tillsammans kan förändra världen.

Det börjar som ett frö i grundarens huvud. För att det ska växa sig starkt krävs tålamod och ofantligt mycket ork. Under ett företags utveckling varvas starka år och goda förhållanden med magra och tuffa år utan tillväxt. Founders Awards stiliserade årsringar berättar denna historia.