Juryn för utmärkelsen Årets Grundare Sverige 2018

För att utse vinnaren av Founders Alliance främsta utmärkelse, Årets Grundare Sverige, kommer de tre nominerade grundarna att presentera inför en jury bestående av ordförande David Kristensson, Northern Offshore Services; Anders Wall, Beijer Alma; Shori Zand, Avesina; Niklas Adalberth, Norrsken Foundation samt Kristina Lindhe, Lexington.

Juryns bedömning kommer att ske på dagen i samband med Entreprenörsgalan som hålls på Berns i Stockholm den 20 september, och vinnaren presenteras under galamiddagen på kvällen. De nominerade grundarna Anders Frankel, Apsis; Ola Serneke, Serneke samt Björn Zethraeus, Johan Hedberg, Henrik Sandell, Robert Gerstmann, Kristian Männik och Kjell Arvidsson, CLX Communications, har alla tidigare vunnit utmärkelsen Årets Grundare i sin respektive region, syd, väst och öst, och tävlar nu om titeln på nationell nivå.

Utmärkelsen Årets Grundare tilldelas entreprenörer som på ett föredömligt sätt har byggt ett framgångsrikt företag utifrån kriterier inom omsättning, lönsamhet, antal anställda och samhällsengagemang. Syftet med utmärkelsen är att inspirera till ett uthålligt företagsbyggande i Sverige genom att belöna och lyfta fram särskilt framgångsrika entreprenörer. Bakom utmärkelsen står entreprenörsnätverket Founders Alliance.

Founders Awards innefattar utmärkelserna för Årets Grundare, Årets Unga Entreprenör och Årets Förebildsentreprenör som varje år delas ut på Entreprenörsgalan av Founders Alliance.

Founders Awards Symbol Årsringarna
Det börjar som ett frö i grundarens huvud. För att det ska växa sig starkt krävs tålamod och ofantligt mycket ork. Under ett företags utveckling varvas starka år och goda förhållanden med magra och tuffa år utan tillväxt. Founders Awards stiliserade årsringar berättar denna historia.