Founders Alliance har glädjen att presentera finalisterna till Årets Unga Entreprenör 2019

Det är med glädje Founders Alliance presenterar de fyra finalisterna till Årets Unga Entreprenör: Sandra Jönsson, grundare av Wellbefy; Maximilian Ottosson, grundare av Cellevate; Jens Karlsson, grundare av Woshapp samt Guner Ismail, grundare av Alguns Åkeri. Efter en omröstning bland Founders Alliance medlemmar har de fyra röstats fram från de totalt elva nominerade kandidaterna. Finalisterna går vidare till finalen som hålls i samband med Entreprenörsgalan den 19 september, då de får presentera sig och sina företag inför en jury bestående av erfarna entreprenörer. Vinnaren presenteras under galakvällen och förra årets vinnare, Johanna Ingelsson, grundare av Equestrian Stockholm, deltar i prisutdelningen.

De fyra finalisterna är unga, lovande entreprenörer med stor framtidspotential, tack vare deras framåtanda, nytänkande och långsiktighet i företagsbyggandet.

Jens Karlsson startade Woshapp 2016 med affärsidén att genom en unik metod erbjuda miljövänlig biltvätt. Woshapp vill utmana den traditionella biltvätten genom en app där kunden bokar en biltvätt, bilvårdarna cyklar till adressen och tvättar sedan bilen på plats med en metod som innebär att 99% mindre vatten används än i en konventionell biltvätt.

Guner Ismail startade Alguns Åkeri 2008 och fokuserar på att skapa de enklaste och miljövänligaste transporterna med den högsta standarden på marknaden. Alguns Åkeri ska bli den bästa transportören i kedjan genom att hålla det enkelt och flexibelt samt att vara tillgänglig för kunderna även i jobbiga och nästintill omöjliga situationer. Guner arbetar ständigt med att hitta nya lösningar och idéer inom transportsektorn för att gynna både säkerheten och miljön.

Sandra Jönsson startade Wellbefy 2017, och företaget erbjuder ett smart digitalt analysverktyg som ger unika mätsiffror för hur organisationer utvecklas och mår. Verktyget är till hjälp för HR och ledare i organisationer som vill följa teamens välmående systematiskt, och öka medarbetarnas frisknärvaro och engagemang

Maximilian Ottosson startade Cellevate 2014 och har utvecklat en unik metod för storskalig produktion av ett nanofibermaterial som härmar strukturen hos bindväv. Detta material har applicerats i en produktlinje med engångsartiklar för cellforskning inom till exempel läkemedelsindustrin, där forskare använder produkterna för att få mer naturliga resultat från sin tidiga forskning och därigenom undviker att lägga tid på, i vissa fall, onödiga djurförsök.

Årets Unga Entreprenör tilldelas unga entreprenörer för förmågan att utveckla produkter och tjänster som sysselsätter människor samt bidrar till nytta för kunden. Årets Unga Entreprenör har potential att bygga ett framgångsrik företag, vara en god ledare samt utvecklas till en förebild för andra unga entreprenörer. Syftet med utmärkelsen är att främja unga entreprenörers framgång och tillväxtvilja. Utmärkelsen är en del av Founders Awards.

Årets Unga Entreprenör är en av tre utmärkelser som Founders Alliance årligen delar ut på Entreprenörsgalan. Founders Alliance grundkriterier för utmärkelsen är att den unga entreprenören är under 30 år vid nomineringstillfället, har startat och driver ett bolag samt är en av huvudägarna med minimum ägarandel på minst 20%, har minst en betalande kund, har fakturerat minst 500 000 kr samt har potential att bli en framgångsrik entreprenör.

Läs mer om finalisterna här